Nowości  Turystyka morska    
 


TurystykaMorska.pl > Wielu chętnych do zakupu Polferries

2014-12-30 Wielu chętnych do zakupu Polferries

Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje kolejną próbę sprzedaży armatora promowego Polska Żegluga Bałtycka (PŻB), który działa na Bałtyku pod marką Polferries.

Próby sprzedaży lub prywatyzacji PŻB przez urzędników trwają już od dekady. Dotychczasowe były bezskuteczne. Obecnie będące właścicielem spółki MSP chce sprzedać 9,5 mln akcji PŻB. Stanowi to 91,64% akcji spółki (reszta należy do jej pracowników). Wartość nominalna sprzedawanych akcji wynosi 37 mln zł.

Mająca swoją siedzibę w Kołobrzegu Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) posiada obecnie 3 promy, które obsługują połączenia między Polską i Szwecją:

  • Gdańsk - Nynashamn (2 promy)
  • Świnoujście - Ystad (1 prom).

W grudniu 2014 roku PŻB sfinalizowało zakup nowego promu, który będzie eksploatowany na linii Świnoujście - Ystad pod nazwą Mazovia. PŻB nie zdradziło wartości transakcji, ale szacuje się, że nowa jednostka kosztowała ponad 100 mln zł. Docelowo, po remoncie, zastąpić ma ona prom Wawel na trasie na trasie Świnoujście - Ystad.


Wizualizacja Mazovii po remoncie, który zostanie przeprowadzony w szczecińskiej stoczni (grafika: Polferries)

Dane techniczne promu Masovia:

  • długość: 168 m
  • szerokość: 28 m
  • zanurzenie: 6,6 m
  • tonaż brutto: 29 289
  • liczba pasażerów: 1000 pasażerów plus 54 załoga
  • ładowność: 600 samochodów osobowych lub 110 samochodów ciężarowych
  • długość linii ładunkowej: 2400 LM
  • rok budowy: 1996 rok

Prom Mazovia (poprzednio Euroferry Brindisi) był eksploatowany na linii Patras - Igoumenitsa - Brindisi.

Przeciwko prywatyzacji spółki są m.in. związkowcy z PŻB. Apelują oni do premier Ewy Kopacz o nieprywatyzowanie armatora wskazując na zbyt niską wycenę akcji spółki. Uważają oni ponadto, że skoro spółka przynosi zyski, to jej prywatyzacja jest zbędna.

Jak na razie wstępną chęć nabycia akcji zadeklarowało aż 7 spółek. Wśród nich są duzi armatorzy promowi:

  • Tallink,
  • DFDS,
  • TT-Line,
  • Finnlines,
  • Polska Żegluga Morska (PŻM).

Ministerstwo zapowiedziało, że o złożonych ofertach poinformuje do 23 stycznia 2015 roku. Wówczas to zostanie ogłoszona krótka lista zainteresowanych podmiotów, które będą mogły zrobić badanie firmy przez jej zakupem.

W PŻB zatrudnionych jest obecnie 600 pracowników.

TurystykaMorska.pl na serwisach społecznościowych: